Vitamin D-lemma

Hva er optimal dagsdose av et vitamin? Akkurat det spørsmålet er vanskelig å svare på. De siste årene har helseeffektene av D-vitamin blitt betydelig oppgradert. Fra å være et vitamin som først og fremst styrket skjelettet ved å stimulere opptak av kalsium i beinvevet, mener mange at det også beskytter mot kreft, hjertekarsykdom, multippel sklerose og ca. 30 andre sykdommer. Dermed har mange ernæringsrådgivere anbefalt større inntak av vitaminet, og i dag selger helsekostbutikker i USA 10 ganger mer av vitaminet enn de gjorde for 10 år siden. Her er det mye penger å tjene, og det er nok en viktig grunn til alt bråket som har oppstått etter at et offentlig ekspertpanel i USA kunngjorde at folk flest ikke trenger å ta vitamin-D tilskudd. De hevder at en dagsdose på 600IU, som man kan få i seg gjennom mat eller ved å sole seg, er nok . Konklusjonen ble trukket etter å ha gått igjennom 1000 vitenskapelige artikler og resulterte i en rapport på like mange sider.
Ekspertpanelet mener dessuten at mesteparten av forskningen som er gjort på D-vitamin har for lav kvalitet til å kunne si noe sikkert om at store doser har helsebringende effekter. Det frykter i stedet at man kan gå i samme fella som man gjorde da man trodde at økt inntakt av betakaroten, som blir omdannet til A-vitamin i kroppen, beskyttet mot sykdom. Når grundige studier endelig ble gjort, viste deg seg at store inntak av vitaminet økte risikoen for å få kreft.
Kritikerne av rapporten mener derimot at beregninger som er gjort underveis er feil, og at man bør få i seg 700-1000IU per dag. Her i Norge er anbefalt daglig dose med D-vitamin 300IU for voksne menn og kvinner. Hvem skal man så stole på? Personlig støtter jeg meg til Hippokrates som sa ”alt med måte”. Dessuten er vi vel først og fremst skapt for å spise mat, ikke piller. Mat som inneholder bra med D-vitamin er fet fisk. Spiser du verken fisk eller soler deg, kan det kanskje være en idé å ta tilskudd i form av tran eller piller, men jeg ville holdt meg unna doser som ligger langt over anbefalingene. Sørg heller for å være i dagslys når sola skinner, for hudcellene er veldig dyktige til å lage D-vitamin når de blir bestrålt med ultrafiolett stråling!
Kilde: Nature, vol 475, s 23-25, 2011

2 comments

  1. Kim · februar 17, 2012

    Et veldig enkelt resonnement her er vel dette at huden produserer ~20.000 IU vitamin dersom man tilbringer 20 minutter, lett avkledd, i sommersola. Produsjonen går ikke noe veldig mye høyere enn dette, da en i så fall ville blitt forgiftet etter ei uke på stranda. En regel jeg har hørt gjentatt mange ganger er at i måneder uten «r» i navnet er solen for lavt på horisonten til å stimulere nevneverdig vitaminproduksjon uansett hvor mye en måtte sole seg.

    Så langt jeg kan se betyr dette at nordmenn 8 av 12 måneder får i seg veldig, veldig mye mindre vitamin D enn naturen har lagt til rette for. De 300 (tidligere 200) internasjonale enhetene med vitamin D som blir anbefalt av den Norske Stat er for å forhindre den tidligere svært vanlige sykdommen rakitt hos barn og eldre, men mengden er såvidt sunn fornuft tilsier tilnærmet en fjært i vinden.

    Forøvrig vet jeg at anekdote ikke er éntall av data, men slenger med min lille anekdote alikevel. Jeg tar 2000 IU om dagen og ligger på blodprøver i bunnsjiktet av referanseområdet som er anbefalt av internasjonale autoriteter på området.

    http://www.vitamindcouncil.org/

  2. Tilbaketråkk: Brun og Blid og en talentløs PR-ekspert | SAKSYNT

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s