Inspirasjon i barndommen, skaper fremtidens forskere

Biologisk forskning er i rask fremgang, men allikevel er mesteparten av det som skjer inni levende celler uklart. Skal vi komme videre, trenger vi midler til grunnforskning og talentfulle mennesker som vil drive med grunnforskning. Da er det ikke nok å bevilge midler til dagens forskere. Vi må også inspirere fremtidens talenter. Det viser f. eks. siste utvikling i vår kunnskap om proteinet MYC.

MYC er med på å bestemme hvor ofte cellene våre deler seg, at de gjør jobben sin og at de begår et stillferdig selvmord når de er utslitt. I de fleste kreftceller er det for mye MYC. Når kreftceller som dyrkes i flasker, blir stimulert til å lage mindre MYC, tar de selvmord. Allikevel hadde ingen inntil nylig, forsøkt det samme i en hel kropp. Fordi MYC er et meget viktig protein, antok man at hemming av MYC også ville skade friske celler. Italienske Laura Soucek var ikke overbevist om at det var slik og fikk utviklet en genmodifisert mus, hvor proteinet MYC ble hemmet når musen fikk en bestemt type antibiotika. Musene ble så utsatt for en behandling som førte til at de fikk lungekreft. Etter at sykdommen hadde fått utvikle seg, fikk halvparten av musene behandling med antibiotika for å hemme proteinet MYC. Da musene senere ble obdusert, viste det seg at behandlingen hadde fått kreftsvulstene til å forsvinne! Friske celler hadde derimot tatt liten skade, og skadene ble raskt reparert når man tok bort antibiotikabehandlingen.

Historien er et godt eksempel på at vi fortsatt kan for lite biologi til å forutsi med stor sikkerhet hvilken forskning som vil gi interessante resultater. Det som kjennetegner grunnforskere som Laura Soucek er at de opplever en stor indre glede ved å frembringe ny kunnskap. Deres sterkeste drivkraft er nysgjerrighet og ønske om faglig anerkjennelse. Vi trenger flere slike mennesker i fremtiden. Hvordan blir så unge mennesker opptatt av vitenskap? For noen år siden spurte jeg 17 forskere om akkurat det. Felles for dem alle var at de hadde opplevd noe som vekket deres faglige interesse før de var 12 år. Det kunne være alt fra foreldres engasjement til et museumsbesøk, en spesiell bok eller en naturopplevelse. Ingen fortalte at de hadde fått sin interesse for vitenskap fra opplevelser i norsk skole. Slik frykter jeg det er for mange barn og ungdom fortsatt. Barn og ungdom vi møter i Forskerfabrikken forteller at de savner flere utfordringer i naturfag. De ønsker lærere som har kunnskap om faget slik at de kan gjøre eksperimenter og vise hvordan naturfaget henger sammen med det som skjer i samfunnet. Det blir satset på å øke kompetansen blant lærerne i Norge, men foreløpig er ikke naturfaget satt på dagsorden. Her trengs en massiv og rask etterutdanning av mange lærere. Derfor der det tragisk at Kunnskapsdepartementet satser på videreutdanning av noen få.

Laura Soucek har følgende forklaring på hvorfor hun ble forsker:
” In primary school, we did not have a formal science teacher, but our class would have a guest every couple of weeks: «il Maestro Felci». He was a science expert, who had the most amazing way of teaching. He would show us principles of physics and biology using interactive «toys». To us, he looked like a magician, with never-ending tricks up his sleeve. His visits were a reason to be really excited and happy for days. I wish I could tell him now that that magic never faded for me and I still find it unique. ”

Mye tyder på at Forskerfabrikken gir unge mennesker lignende opplevelser. Nylig har vi intervjuet de som gikk på kurs for 10 år siden. Resultatene viser at barn som går på forskerkurs, får med seg varige og positive opplevelser.

One comment

  1. Anette · april 11, 2012

    Bra innlegg! Ja til flere og bedre naturfagopplevelser i norsk skole!
    Selv var jeg så heldig å ha en matte- og fysikklærer som var så inspirerende at jeg nok kan gi ham mye av æren for at jeg tok en realfagsutdannelse ved universitetet:)
    (Bare en liten kjepphest-kommentar: Det er «begå selvmord» eller «ta livet av seg», ikke «ta selvmord».)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s