Omega-3 er ikke ett fett

Omega-3 hjelper ikke allikevel mot hjertekarsykdom meldte NTB i forrige uke. Snart gjorde Dagbladet og forskning.no det samme. Men kan nå det stemme? Selv har jeg jobbet med fiskefettsyrer i 7 år, og er det et forskningsresultat som jeg virkelig har sett solid dokumentasjon på, så er det at omega-3 fettsyrer har en gunstig effekt på hjertekarsystemet. Her finnes ikke bare korrelasjoner i epidemiologiske studier, men også gode data fra intervensjonsstudier. I tillegg har man avdekket en rekke molekylære og cellulære mekanismer som kan forklare hvorfor disse lange flerutmettede fettsyrene har slike helsebringende effekter. Jeg kunne altså ikke slå meg helt til ro med disse funnene uten videre.

Konklusjonen til de Greske forskerne er basert på en meta-analyse. Dvs. at de har slått sammen resultatene fra mange mindre studier, for å undersøke om man kan finne sammenhenger eller motstridende resultater som ikke har vært oppdaget tidligere. NTB har intervjuet en lege som er spesialist indremedisin og hjertesykdommer, Steinar Madsen. En kjapp søk på PubMed viser så vidt jeg kan se, at han aldri har forsket på omega-3 fettsyrer. Allikevel slår han fast:

-Det har dessverre ingen hensikt å ta tilskudd med omega-3 for å beskytte seg mot hjerte- og karsykdom slik som hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Han mener altså, hvis journalisten har sitert ham rett, at denne metastudien er nok til å slå bena under anbefalinger fra helsemyndighetene i Norge og en rekke andre land.

Journal of American Medical Association (JAMA), hvor rapporten er publisert, ligger fritt tilgjengelig på nett. Det var derfor lett å finne originalartikkelen, og etter min mening er det er mye å utsette:

  • Artikkelen sammenligner studier som er så forskjellige at de ikke burde bli sammenlignet. To av studiene de har inkludert, er såkalt åpne, dvs. at deltagerne har visst at de fikk omega-3, og disse to studiene utgjør halvparten av pasientgrunnlaget
  • Alle studiene undersøkte forskning på pasienter som allerede hadde hjertekarsykdom, dvs. at de tok og medisiner som kan overskygge effekten av omega-3
  • Disse studiene sier ingenting om hvilken effekt omega-3 fettsyrer har i å forebygge hjertekarsykdom hos friske mennesker
  • Studiene kontrollerte i liten grad hvor mye omega-3 pasientene fikk i seg gjennom kosten

Hvorfor ble da disse forskningsresultatene fremstilt uten forbehold? Forfatterne har nok litt av skylden selv, ettersom de selv konkluderer bastant. Samtidig er oppslagene i norsk presse et eksempel på slett forskningsjournalistikk. Når en studie konkluderer med noe som går på tvers av offentlige anbefalinger, bør journalisten gå noe mer kritisk til verks. Her ville det f. eks. vært klokt å inkludere flere fagfolk.

Så fortsett å spise fiskefett eller begynn i dag. Omega-3 fettsyrer er essensielle, dvs. at kroppen ikke kan lage dem selv, men må få dem gjennom kosten. Fra mitt biokjemikerperspektiv, syns jeg det er ekstra fascinerende at omega-3 fettsyrer kan påvirke genavlesningen vår. I cellekjernen finnes proteiner som både binder omega-3 og  DNA og kan påvirke hvordan arvestoffet blir brukt. Det samme gjelder for andre næringsstoffer som A- og D-vitamin. Derfor er det mye sant i ordtaket om at vi blir det vi spiser.

4 comments

  1. Skeptisk · september 26, 2012

    Hei, det er ikke gitt at epigenetiske forandringer av omega 3 er positive for alle sykdommer?
    God evidens for positive effekter på en sykdom trenger ikke å bety positive effekter på en annen sykdom. Forskerne uttalte seg ikke om netto helseeffekt av omega 3 (som mulig kan være positiv)?

    Selv om Madsen kanskje var litt unyansert i svaret sitt, så tror jeg ikke det er på grunn av at han ikke har forsket på omega 3. Man trenger definitivt ikke å ha måttet forske på noe for å kunne uttale seg korrekt om noe.

    Du nevner at du har sett solid dokumentasjon for positive effekter av omega 3 på hjerte-kar. Har du sett RCT-studier av god kvalitet på knallharde endepunkter som all cause mortality, slag, hjerteinfarkt. Finnes det noe type 1a dokumentasjon på det?
    Jeg synes det er litt slett forskningsjournalistikk å ikke linke til artikler man snakker om. 😉

    Sånn generelt vil jeg si at det er altfor lite fokus på variert, sunt kosthold og trening. Men det er jo mye mer besnærende for folk flest å ta tilskudd. Trening er jo tungt og folk flest kan ikke lage mat fra bunn av.

  2. Nina Hagnæss · oktober 1, 2012

    Jeg anbefaler alle som tviler på om de får i seg nok Omega-3 å ta testen 1Life Active Test, den måler din fettsyrebalanse i de røde blodcellene, sendes inn til St.Olavs Hospitalet i Trondheim og i løpet av 12 dager får du svar på hvordan din fettsyrebalanse er. http://www.1life63.com Jeg har brukt denne testen i mange år på mine kunder med et godt og oppklarende resultat. Og ikke minst, du får sjekket om ditt produkt/kosthold gir deg nok Omega-3 per. dagsdose.

  3. Carbomontanus · oktober 1, 2012

    Det er bra noen tar det opp som er proffe.Jeg er bare amatør men det gjelder å beholde humøret og helsa, og der later det til at jeg pussig nok scorer høyt etterhvert, og da er det sannelig ikke ett fett, nei!

    Blodfersk fjordsild kun hue og halekappet, varmet langsomt i en teflonpanne med olivenolje, strø litt salt på men nesten ikke pepper. Observer, og konsumer! Pir kan behandles likedan.

    Det er Formula X Turbo GT motorolje med katalysator og anticorrosive, som smører ventilene og gir sikrere tenning og renere avgasser. Og brenner med lysere flamme under topplokket og gir høyere kjørelengde og glede og comfort. Og høyere gjenbruksverdi.

    Med formula x turbo GT kan man exellere i rømme og meierismør, men unngå smør på flesk og hva man heller skal unngå er obscure margariner og transfett. Der er jeg skeptisk. Prøv heller å sjenke rapsolje i brødskiva, det er faktisk gamlemåten når smøret og flesket måtte selges i byen for penger.

    Jeg var over there i «statene» på¨gjesteopptreden og der vet jeg de har problemer med fedme. Så jeg tok med en lang laks og to bokser King Oscar og sa at det er sannelig ikke ett fett, det må være førstesort selvfølgelig, bare se hvor slank og pen jeg er. Og tenk, fruen falt pladask og gav meg heløt rett og gjentok ordrett på amerikansk det samme, «det er ikke så farlig med fett, men det er sannelig ikke likegyldig hvilket fett!»

    Vi har ikke analyseutstyr, men jeg er heldigvis kjemiker og kan si ifra at fett og fett fru Blom, det er virkelig ikke ett fett. Tenk, man har tatt fineste hvalflesk som får folk til å himle med øynene, og utsatt det for 200 grader i tank med hydrogen for å herde det til margarin. Infarktene grep om seg. Står det bedre til idag om jeg tør spørre?

    Man kan varme sild ved adskillig lavere temperatur istedenfor å sprøsteke og brunsteke ved å bruke gul rapsolje og ta opp rubbel og bit med ei brødskive.

    Og så dette med tran, husk på at da får man bare i seg fettfasen og taper sporstoffer og mineraler og proteiner og alle de vannløselige vitaminene, så man skal heller gjøre som hvalen og katten, og spise fisken hel, rubbel og bit.

  4. Nikolai Dragnes · oktober 5, 2012

    http://ec.europa.eu/nuhclaims/resources/docs/euregister.pdf

    The EU Register on Nutrion and Health Claims 2012

    Sober lesning for de som tjener penger på å pendle nærinsstofftilskudd. Hverken er hjerne, øye eller hjertegevinst lovlig godkjente helsepåstander for Omega-3 (og søk gjerne på de marine typene DHA og EPA også, du finner samme resultat). Dette er forøvrig 2012 versjonen og alt er basert på den samlede vitenskapelige dataen som foreligger.

    Men selv om nesten ingen av næringsstoffene fører til påståtte helsegevinster betyr det ikke at man ikke må ha de 47 essensielle næringsstoffene, men at de bare ikke har noen *kurerbar* effekt, og det er stadig like dødelig å dytte i seg fettsyrer utenfor «omega-gruppen» , bare at det heller ikke hjelper å forsøke å kompansere med mer Omega-3.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s